Drømmetydning

Drømmetydning, drømmetolkning eller drømmeanalyse? Alle er navne på det at arbejde med sine drømme. Drømmenes univers er helt sit eget, og hvis man er klar til at arbejde med sine drømme og prøve at forstå, hvad vores drømme fortæller os, kan man opdage meget om sig selv.

De fleste af os lever et liv, der er styret af udefrakommende ting; hvad syntes andre vi skal gøre, hvad er normen og hvad anses som rigtigt at gøre i andres øjne? Men nogen gange er det som andre syntes er rigtigt ikke nødvendigvis det, der er rigtigt for os. I disse situationer skabes der konflikter i os selv, som vi ikke nødvendigvis er bevidste om. Her er vores drømme særligt på spil. At lytte til sin mavefornemmelse er at bruge sin intuition, og det samme gælder arbejdet med drømme. Når du drømmer, er det din underbevidsthed og din intuition, der taler til dig og det er så op til dig, om du vælger at lytte til den eller ej.

Jeg vil starte med at sige, at ikke alle drømme skal analyseres. De fleste drømme vi har om natten, handler om at placere de indtryk vi har oplevet i løbet af dagen og lagre dem i vores hukommelse. Og det kan sagtens være i nogle sære sammenhænge, uden at det har en større betydning.

Din underbevidsthed taler til dig, og det gør den igennem billeder, minder og referencer. Men det er ikke altid ligetil at forstå, hvad pokker det er, der foregår. En gang i mellem har vi nogle meget stærke drømme, der kan sætte sig i kroppen, og som er meget klare, når vi vågner. Måske de endda har en ubehagelig eller mareridtsagtig karakter. Det er disse drømme, det giver mening at kigge nærmere på, og det er her, jeg kommer ind i billedet. Når du har stærke drømme, som du ikke forstår, kan jeg hjælpe dig til at se, hvad det er din underbevidsthed prøver at fortælle dig, og hvorfor du drømmer som du gør.

Det er vigtigt at pointere, at kun DU ved, hvad din drøm betyder. Der er ikke en facitliste, man kan gennemgå og sige, at hvis du drømte om A, så betyder det B, men der er dog alligevel nogle kendetegn, som man igennem tiderne har indset, har samme betydning for drømmeren. Jeg kan kigge ind i symboler og analysere din drøm ud fra et drømmeanalytisk perspektiv og dermed finde frem til ting, du måske ikke selv var klar over.

Skov4

DRØMMEANALYSEN

Analyse af din drøm

Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig med at forstå din drøm og introducere dig til drømmenes spændende univers. Dette skal du gøre:

  • Din drøm skal gerne være så detaljeret som muligt, så sørg for at inkludere så meget som muligt: billeder, steder, handlinger, følelser osv.
  • Du kan enten skrive din drøm ned og sende den til mig på: annemannemarie@hotmail.com
  • Eller du kan indtale din besked på en lydfil (der kan det være lettere at få detaljer og følelser med), og sende den til mig via WhatsApp på +45 26742070.

Vær opmærksom på, at jeg skal bede om en skriftlig tilkendegivelse af, at du ønsker din drøm analyseret, inden jeg går i gang med arbejdet.

Sådan får du svar

Jeg sender dig en analyse af din drøm som PDF-fil via e-mail, så du altid har mulighed for at se tilbage på svaret. I analysen vil jeg naturligvis lægge vægt på drømmesymboler, men stiller dig muligvis også nogle spørgsmål, som du efterfølgende kan reflekterer over og arbejde med. Det koster 200 kr. per drøm. Hvis du efterfølgende ønsker at få noget uddybet yderligere eller har behov for at vi tager en snak omkring din drøm, kan vi arrangere en 30 minutters telefonsamtale for 150 kr.

Hvad siger forskningen

Der er to måder at anskue forskning i drømme på; den naturvidenskabelige drømmeforskning (hjerneforskning) og den psykologiske drømmeforskning.

  • Naturvidenskabelig forskning: Her lægges der vægt på, hvad der reelt sker i vores hjerne, når vi sover. Forskning har vist, at vi gennemgår 5 faser, når vi sover. Fase 5 er kendt som REM-søvn (Rapid Eye Movement), og det er her, vi primært drømmer. Det er også disse drømme vi husker. I løbet af en nat gennemgår vi alle 5 faser flere gange.

I dag ved vi gennem forskning, at når vi sover, lagrer vi dagens oplevelser og indtryk samtidig med at hjernen om natten renser sig selv, og skiller sig af med ‘ligegyldig viden’.

  • Psykologisk drømmeforskning: Undersøger hvad vi husker, hvad drømmene gør ved vores humør, og hvad der sker, når vi arbejder med vores drømme. Det er mere normalt i dag end tidligere at arbejde med drømme i terapi og bruge den selvinsigt, drømmene bærer med sig.

Selvom det på sin vis er to forskellige måder at anskue søvn og drømme på, så arbejder de to forskningsmetoder fint hånd i hånd og understøtter snarere end modarbejder hinandens resultater.

Skov1

HUSK DINE DRØMME BEDRE

Selvom vi alle drømmer om natten, er vi ikke alle lige gode til at huske dem, når vi vågner. Nogen vil endda sige: “Jeg drømmer aldrig!”, men det handler nu snarere om, at de ikke husker deres drømme – for de finder sted hver nat. Men at kunne huske sine drømme er heldigvis noget vi kan arbejde med, og blive bedre til. Det kan variere, hvad der virker fra person til person, men herunder ser du en række eksempler på, hvad der kan hjælpe dig til at øge din drømmehukommelse.

Tag dine drømme seriøst

Det lyder måske mærkeligt, men et rigtig godt sted at begynde, er at tage dine drømme seriøst, og gøre det klart overfor dig selv, at du rent faktisk gerne vil arbejde med dine drømme. I samme omfang kommer også, at du tager din søvn seriøst, og får sovet det, din krop har brug for.

  1. Fortæl dig selv, at du mener det alvorligt
  2. Sørg for at få nok søvn (de fleste skal have 7-8 timer per nat)
  3. Hav en blok og kuglepen klar ved din seng, så du har mulighed for at skrive en drøm ned, hvis du husker en
  4. Så snart du begynder at huske dine drømme, så begynd at arbejde med dem
  5. Skulle du vågne og hurtigt glemme din drøm, kan det hjælpe at blive liggende i samme stilling, som da du drømte. Hvis du slapper af her, vender brudstykker ofte tilbage

Dine omgivelser

Der er rigtig mange ting du kan gøre, for at give dig selv de bedste rammer for din søvn, og få din krop til at slappe bedst muligt af.

  1. Forsøg at lave at aftenritual, hvor du går i seng på nogenlunde samme tid og gør de samme ting inden sengetid. Det kunne f.eks. være en kort meditation inden sengetid
  2. Lad soveværelset være til søvn. Hvis du undgår at læse eller se TV i din seng, vil din krop efterhånden vende sig til, at når du lægger dig i sengen, skal du sove og ikke alt muligt anden. Dette vil gøre, at du hurtigere slapper af og falder i søvn
  3. Sluk for telefonen (sæt den i hvert fald på lydløs med skærmen nedad), så du ikke bliver forstyrret og distraheret i løbet af natten
  4. Undgå for meget rod i soveværelset. Rod er noget af det, der kan stresse os utroligt meget, uden at vi eventuelt er opmærksomme på det.
  5. Sørg for at lufte ud, så der er et godt indeklima inden du skal sove

I din dagligdag

Der er også mange ting, du kan gøre i din dagligdag for at forbedre din søvn, og dermed skabe de mest optimale forhold for at kunne arbejde med drømme.

  1. At dyrke motion jævnligt, gavner vores kroppe på afsindigt mange måder – en af dem er, at det giver os en god nattesøvn
  2. Yoga kan både være med til at få trænet din krop og samtidig få dig til at stresse af
  3. Meditation og åndedrætsøvelser kan hjælpe dig til at sænke dit åndedræt og skabe ro i din krop og dit sind
  4. Husk at slappe af og tag en pause, hvis du har brug for det!
  5. Undgå at drikke koffein og alkohol inden sengetid, da dette vil forstyrre din nattesøvn
  6. Spis fornuftigt så din krop er i balance
%d bloggers like this: