Husk dine drømme bedre

Selvom vi alle drømmer om natten, er vi ikke alle lige gode til at huske dem, når vi vågner. Nogen vil endda sige: “Jeg drømmer aldrig!”, men det handler nu snarere om, at de ikke husker deres drømme – for de finder sted hver nat. Men at kunne huske sine drømme er heldigvis noget vi kan arbejde med, og blive bedre til. Det kan variere, hvad der virker fra person til person, men herunder ser du en række eksempler på, hvad der kan hjælpe dig til at øge din drømmehukommelse.

Tag dine drømme seriøst

Det lyder måske mærkeligt, men et rigtig godt sted at begynde, er at tage dine drømme seriøst, og gøre det klart overfor dig selv, at du rent faktisk gerne vil arbejde med dine drømme. I samme omfang kommer også, at du tager din søvn seriøst, og får sovet det, din krop har brug for.

  1. Fortæl dig selv, at du mener det alvorligt
  2. Sørg for at få nok søvn (de fleste skal have 7-8 timer per nat)
  3. Hav en blok og kuglepen klar ved din seng, så du har mulighed for at skrive en drøm ned, hvis du husker en
  4. Så snart du begynder at huske dine drømme, så begynd at arbejde med dem
  5. Skulle du vågne og hurtigt glemme din drøm, kan det hjælpe at blive liggende i samme stilling, som da du drømte. Hvis du slapper af her, vender brudstykker ofte tilbage

Dine omgivelser

Der er rigtig mange ting du kan gøre, for at give dig selv de bedste rammer for din søvn, og få din krop til at slappe bedst muligt af.

  1. Forsøg at lave at aftenritual, hvor du går i seng på nogenlunde samme tid og gør de samme ting inden sengetid. Det kunne f.eks. være en kort meditation inden sengetid
  2. Lad soveværelset være til søvn. Hvis du undgår at læse eller se TV i din seng, vil din krop efterhånden vende sig til, at når du lægger dig i sengen, skal du sove og ikke alt muligt anden. Dette vil gøre, at du hurtigere slapper af og falder i søvn
  3. Sluk for telefonen (sæt den i hvert fald på lydløs med skærmen nedad), så du ikke bliver forstyrret og distraheret i løbet af natten
  4. Undgå for meget rod i soveværelset. Rod er noget af det, der kan stresse os utroligt meget, uden at vi eventuelt er opmærksomme på det.
  5. Sørg for at lufte ud, så der er et godt indeklima inden du skal sove

I din dagligdag

Der er også mange ting, du kan gøre i din dagligdag for at forbedre din søvn, og dermed skabe de mest optimale forhold for at kunne arbejde med drømme.

  1. At dyrke motion jævnligt, gavner vores kroppe på afsindigt mange måder – en af dem er, at det giver os en god nattesøvn
  2. Yoga kan både være med til at få trænet din krop og samtidig få dig til at stresse af
  3. Meditation og åndedrætsøvelser kan hjælpe dig til at sænke dit åndedræt og skabe ro i din krop og dit sind
  4. Husk at slappe af og tag en pause, hvis du har brug for det!
  5. Undgå at drikke koffein og alkohol inden sengetid, da dette vil forstyrre din nattesøvn
  6. Spis fornuftigt så din krop er i balance