Yoga

Jeg er uddannet indenfor Hatha- og Yin yoga og tilbyder private yoga sessioner for 1-2 personer. Jeg kommer også gerne ud og underviser større hold, i virksomheder eller til et privat event, hvis det skulle være ønsket.

Kontakt mig på 26742070 for at høre mere og booke en tid.

Nedenfor kan du læse lidt mere om de yogaformer jeg tilbyder samt hvad yoga er helt generelt.

Hvad er yoga?

Yoga er en mere end 5000 år gammel indisk filosofi, der er bygget op omkring kroppens fysiske og psykiske velvære. I dag er yogaen mest kendt for det af de 5 elementer, der omhandler den fysiske aktivitet.

Den klassiske yoga, hatha yoga, er bygget op omkring asanas, der fra det indiske sanskrit kan oversættes til “stabil og behagelig stilling”. At holde en stilling stabilt og samtidig syntes at den er behageligt, kan være lidt af en udfordring. Heldigvis er der ingen, der siger, at man skal kunne alt i første forsøg.

Hatha og Yin Yoga

Der findes i dag mange forskellige yoga stilarter, som alle tager udgangspunkt i den klassisk hatha yoga. Jeg underviser i hatha yoga og yin yoga, som hører til de blidere yoga stilformer, hvor fokuset er mere på det rolige åndedræt, de blide stræk og styrke.

I Hatha yoga kan intensiteten variere og man kan sagtens få sved på panden, men udgangspunktet i hatha yoga er ikke at få pulsen så højt op at der dannes mælkesyre i musklerne, som der ellers gør ved træning af høj intensitet. Derfor er et hatha yoga program bygget op af en række asanas med pauser undervejs, så man giver kroppen ro og lader den slappe af ind imellem øvelserne. Der arbejdes med styrke, smidighed, fokus, ro og balance. Dyrker man yoga regelmæssigt, vil man hurtigt kunne mærke, hvordan kroppen vender sig til stillingerne.

I Yin yoga arbejdes der virkelig på at komme ned i gear og langsomt lade kroppen slappe af i forskellige afspændingsøvelser som holdes i 3-5 minutter.  Det er en mere blid form for yoga, hvor der arbejdes med kroppens bindevæv og målet er at lade kroppen og nervesystemet slappe af ved hjælp af rolige vejrtrækninger.

Alle mine yogaklasser begynder med rolige vejrtrækningsøvelser eller meditation og efter en let opvarmning er kroppen klar til at arbejde med de forskellige stillinger. Yogatimerne afsluttes altid med afslapning til sidst (Shavasan).

Hvem kan dyrke yoga?

Mange afholder sig fra at prøve yoga fordi de tænker, at de ikke er slanke eller smidige nok. Det samme gjorde jeg en gang. Her kan jeg kun pointere at yoga er for alle! Yogaen møder dig lige meget om du er nybegynder, let øvet eller øvet. Alle asanas kan modificeres og der er et hav af redskaber, der kan bruges til at hjælpe og støtte, så du får det optimale ud af stillingen. Man kan sågar lave yoga på en stol. For at dyrke yoga kræver det altså ikke, at du kan få sit ben om bag nakken eller slå knude på dig selv. Dyrker du yoga på et regelmæssigt plan, vil du helt naturligt opleve, at din krop stille og roligt bliver stærkere og mere smidig samtidig med at dit sind bliver mere roligt. Yoga handler i aller højeste grad om at skabe balance og være i nuet – lige nu og her.

 

<span>%d</span> bloggers like this: